عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : یک شنبه 18 خرداد 1399
بازدید : 333
نویسنده : فــردیـن احـمدی

یازدهم فروردین امسال روز تلخی برای ایرانیان بود: در آن روز 3186 نفر به کرونا مبتلا شدند. بعد از آن، که هم مردم و هم دولت نگران شده بودند، بیش از پیش مراقبت کردند تا آمار کاهشی شود و شد. با این حال، غفلت فراگیری که همه مان را در بر گرفته باعث شد در روز 15 خرداد 1399، دوباره به قله برگردیم و رکورد مبتلایان بار دیگر شکسته شود:  3574 مبتلا در روز.

نمودارها نشان می دهد از یک ماه پیش، روند ابتلا و مرگ و میر افزایشی است و در این باره چند نکته قابل تأمل است:
 
1 - تا اینجای کار، ما آدم ها در برابر کرونا کم آورده ایم. قرار بود کرونا تمام شود و از قرنطینه و محدودیت های اجتماعی خارج شویم ولی تمام نشد و ما ناچار از پناهگاه هایمان بیرون آمده ایم.
 
تقریباً همه مان امیدوار بودیم در اردیبهشت یا خرداد شرّ کووید 19 کم شود و نفسی به راحتی بکشیم اما حالا خبر آمده که کرونا دوباره رکورد زده و موج دوم اش آغاز شده است؛ گرمای هوا هم افاقه نکرد!
 
2 - اگر انسان را "عادت کنندۀ بی خیال" تعریف کنیم، خطا نکرده ایم. دنبال هیچ دلیلی نگردید؛ همین کرونا و مقایسه روزهای اول و امروزش بهترین مدرک است. آن روزها چقدر رعایت می کردیم و جز در موارد ضرورت از خانه بیرون نمی آمدیم ولی اکنون انگار نه انگار که کرونا هنوز دارد می کُشدمان!
گو این که وقتی متوجه شدیم در برابر کرونا خلع سلاح هستیم، به "مکانیزم دفاعی بی خیالی" پناه بردیم.
 
3 - کرونا را هنوز جدی نگرفته ایم. چون نامرئی است و بی سر و صدا می کشد. اگر کووید 19 قیافه ای داشت مانند نظامیان سبیل دار بعثی و کشت و کشتارش صدای انفجار داشت، حتماً جدی ترش می گرفتیم.
 
جنگ ایران و عراق 2888 روز طول کشید و طبق آمار رسمی، 190 هزار ایرانی در جبهه های جنگ به شهادت رسیدند؛ یعنی به طور متوسط هر روز 66 نفر.
از آغاز کرونا در ایران -طبق اعلام رسمی- حدود 110 روز می گذرد و باز طبق آمار رسمی، در این مدت 8134 نفر جان خود را از دست داده اند؛ یعنی به طور متوسط هر روز 74 نفر.
 
به بیان دیگر، کرونا بیش از جنگ تحمیلی از ایرانیان قربانی می گیرد ولی سر و صدا ندارد و همین جاست که فریب می خوریم.
ما، با دشمنی خطرناک تر از بعثی های مجهز به توپ و تانک و موشک و جنگنده و بمب شیمیایی رو به رو هستیم؛ آن وقت خیلی هایمان به خودمان زحمت نمی دهیم بیرون از خانه، یک ماسک سبک بزنیم.
 
4 - با توجه به جمعیت 80 و چند میلیونی ایران، تا امروز یک هزارم جمعیت ایران کرونا گرفته اند. فاجعه است: از هر 1000 ایرانی یک نفر!
تازه این مربوط به کسانی است که کارشان به دکتر و بیمارستان کشیده و شناسایی شده اند و الا آمار بسیار بیشتر است و این یعنی، احتمال انتقال نیز بسیار بالاست.
 
5 - یک توهم تلخ طنزآمیز نیز فرایمان گرفته است. اول مغازه ها و رستوران ها و اماکن عمومی را بستند و بعد از مدتی گفتند بروید در فلان سایت ثبت نام کنید و کد رهگیری بگیرید و با رعایت پروتکل های بهداشتی، فعالیت تان را آغاز کنید.
 
اما واقعاً با رعایت کدام پروتکل های بهداشتی؟! وارد مغازه ها و رستوران ها و اماکن عمومی که کد رهگیری هم دارند بشوید و ببینید با قبل از کرونا چه تفاوتی دارند؟
همۀ فعالیت ها را عادی کرده اند و برای خالی نبودن عریضه، عبارت کلیشه ای "با رعایت پروتکل های بهداشتی" را تکرار می کنند؛ گو این که کرونا از این کلمات می ترسد!
 
شاید هم بتوانیم بگوییم انسان موجودی خودفریب است.
 
6 - کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من! تا حد امکان به جاهای شلوغ نروید، ماسک بزنید، ضدعفونی یادتان نرود و سیستم ایمنی بدن تان را مدام تقویت کنید. بپذیریم که وارد موج دوم کرونا شده ایم و مرگ های بیشتری در راه است،
 
 بیش از یک جنگ نظامی!
 
 جعفر محمدی


:: موضوعات مرتبط: آخرین اخباراجتماعی , آخرین اخبار حوادث , ,
:: برچسب‌ها: تلفات انسانی , کرونا , ایران جنگ تحمیلی , مردم و دولت , ماسک ,
تاریخ : یک شنبه 18 خرداد 1399
بازدید : 466
نویسنده : فــردیـن احـمدی

طرح قرعه‌کشی خودرو با رکورد شگفت‌انگیز ۸ میلیون نفر ثبت‌نام‌کننده نشان داد برازنده عنوان «لاتاری ملی» است! در این طرح، برندگان خوش‌شانس (یا خوش رانت!) چند ده میلیون تومان سود می‌کنند؛ ولی بقیه مردم نفعی نمی‌برند. هرچند اگر این قرعه‌کشی واقعی باشد، بهتر از وضعیت قبلی است که مردم «سرکار» بودند.

زیرا همه خودروهای ثبت‌نامی ظرف چند میلی ثانیه نصیب عده‌ای خاص می‌شد!

به گزارش عصر بشاگرد٫جالب است که وضعیت مشابهی هم در عرضه اولیه سهام حاکم بود؛ عرضه اولیه سهام در ایران، معمولا به قیمت پایین‌تر از ارزش آن عرضه می‌شود و خریداران آن معمولا می‌توانند درصد سود خوبی را کسب کنند. در سال‌های قبل، این موضوع محلی برای رانت‌خواری شده بود و سهم‌ها معمولا به دست مردم عادی نمی‌رسید. چند وقتی است که رویه خوبی در بورس حاکم شده است؛ به اسم ثبت‌سفارش یا بوک‌بیلدینگ! به این ترتیب که کل سهام به‌طور مساوی بین همه متقاضیان تقسیم می‌شود که هرچند رقم ناچیزی است، ولی حداقل عادلانه‌تر است. مثلا در عرضه اولیه سهام پگاه گیلان، حدود سه میلیون نفر شرکت کردند و به هرکسی رقم ناچیز حدود ۱۵هزار تومان سهام رسید.

در موضوع فروش خودرو از آنجا که قرار است قرعه‌کشی‌های دیگری هم برگزار شود، یک ایده جایگزین را مطرح می‌کنیم. فلسفه وجودی این ایده به این شرح است: حالا که قرار است رانتی توزیع شود، چرا بین همه مردم، یا تعدادی زیادی از مردم و به‌طور مساوی تقسیم نشود؟

ایده را در قالب مثال عددی توضیح می‌دهیم: به‌طور مثال مقرر شده است ایران خودرو ۵ هزار دستگاه پژو پارس به قیمت کارخانه (حدود ۸۰ میلیون تومان) بفروشد. برای این منظور برای هر پژو پارس، ۸۰ میلیون بن با ارزش اسمی یک تومان منتشر می‌شود. مردم هم ثبت‌سفارش می‌کنند و به هرکسی تعداد معدودی بن می‌رسد. مردم پول را پرداخت می‌کنند و ۸۰ میلیون تومان به ازای هر خودرو به ایران خودرو می‌رسد.

حالا بازار ثانویه برای این بن‌ها تشکیل می‌شود. کسانی که واقعا قصد خرید خودرو دارند، باید وارد این بازار ثانویه شوند و از بقیه مردم بن بخرند تا اینکه بتوانند به ۸۰ میلیون بن برسند و بروند خودرویشان را از خودروساز تحویل بگیرند. واضح است که قیمت این بن‌ها در بازار ثانویه بالا می‌رود تا جایی که قیمت خرید خودرو از طریق بن، نزدیک قیمت بازار می‌شود.

البته تعدادی از مردم هم ممکن است بن‌های خود را نفروشند و به‌عنوان یک دارایی دیجیتال و ارزشمند نگه دارند. همین جا یک فرصت برای ایران خودرو وجود دارد که با علم به این موضوع، بن‌های بیشتری منتشر کند و پول بیشتری از مردم جمع کند. ولی تعهد دارد هر خریداری که ۸۰ میلیون بن آورد، یک پرشیا تحویلش دهد. قیمت خودرو برحسب ریال ثابت نیست؛ ولی برحسب بن باید ثابت بماند.

مزایای این طرح از این قرار است: حذف رانت‌های ناعادلانه ناشی از فساد و پارتی‌بازی و عدم تکرار تراژدی سلطان خودرو، حذف رانت‌های غیرعادلانه ناشی از قرعه‌کشی و تقسیم مساوی بین متقاضیان، حذف سود نامتعارف برای خودروساز و انتقال آن به مردم به‌طور مساوی، امکان تامین مالی برای خودروساز، کاملا غیرربوی بودن، مصون بودن از تورم، امکان سرمایه‌گذاری مردم در خرید بن و نهایتا شکل‌گیری پول نیمه‌خصوصی با پشتوانه خودرو.

در مورد ابعاد فنی و اجرایی این طرح هم می‌توان به این نکات اشاره کرد: تجارب خوبی که درباره عرضه ETF دولت‌ کسب شد، می‌تواند اینجا به کار بیاید. مثلا اینکه عرضه‌ها از طریق همه بانک‌ها صورت گرفت و منحصر به یک عرضه‌کننده واحد نبود. همچنین این عرضه اولیه از روی خط‌های موبایل و دستگاه‌های پوز هم قابل ارائه است (مشابه شارژ تلفن همراه) و نهایتا معیار عرضه اولیه و سهمیه هم فقط باید کد ملی باشد. پیشنهاد می‌شود بازار ثانویه این بن‌ها، کاملا غیرمتمرکز باشد. حالا اگر در بورس تهران هم معامله شد، مانعی نیست، ولی منحصر به آن نباشد. برای این منظور شهروندان یک حساب یا کیف بن دیجیتال خواهند داشت که بن هایشان در آن ذخیره می‌شود و در عین حال به راحتی می‌توانند بن‌هایشان را به دوست و آشنا و هرکسی که خواستند منتقل کنند. اگر لازم باشد از بستر بلاک‌چین هم می‌توان کمک گرفت. به نظر می‌رسد بتوان ظرف چندماه زیرساخت این موضوع را آماده کرد.

برای آشنایی بیشتر با مبانی اقتصادی این طرح می‌توانید به کتاب «پول خصوصی» تالیف فردریک فون هایک، برنده نوبل اقتصاد مراجعه کنید، دقت کنید که طرفدار این روش قیمت‌گذاری خودرو نیستیم؛ ولی به هر حال اگر اصرار بر این وضعیت وجود دارد چه بهتر که این رانت شیرین بین همه مردم تقسیم شود.

 

منبع: دنیای اقتصاد



:: موضوعات مرتبط: آخرین اخبار اقتصادي , ,
:: برچسب‌ها: این رانت شیرین بین همه مردم تقسیم شود٫خودرو؛ ثبت نام٫رانت؛ عصربشاگرد٫خودرو ملی , طرح قرعه‌کشی خودرو ,
تاریخ : پنج شنبه 8 اسفند 1398
بازدید : 299
نویسنده : فــردیـن احـمدی

استاندار هرمزگان برای تکمیل سالن ورزشی نیمه کاره روستای جگدان بشاگرد به اداره کل ورزش و جوانان هرمزگان دستور داد.

 
دستور استاندار هرمزگان برای تکمیل سالن ورزشی بشاگردبه گزارش عصر بشاگرد، در پی پخش گزارش خبری از این سالن ورزشی در اخبار صداوسیمای مرکز خلیج فارس، فریدون همتی استاندار هرمزگان به مدیرکل ورزش و جوانان هرمزگان دستور داد حداکثر تا ۶ ماه آینده این سالن ورزشی تکمیل و به بهره برداری برسد.
ساخت سالن ورزشی چندمنظوره روستای جگدان بشاگرد در سال ۹۱ و با هزینه ۱۵۰ میلیون تومانی یک خیر آغاز شد، ولی به دلیل رعایت نشدن نکات ایمنی در زمان ساخت، تاکنون نیمه کاره رها شده است.
روستای جگدان با هزار و ۷۰۰ نفر جمعیت در ۲۰ کیلومتری سردشت بشاگرد واقع است.
 
 
 
انتهای پیام//


:: موضوعات مرتبط: آخرین اخبار استان هرمزگان , آخرین اخبار شهرستان بشاگرد , ,
:: برچسب‌ها: سردشت بشاگرد،سالن ورزشی،جوانان هرمزگان،عصر بشاگرد،خلیج فارس،فریدون همتی ,
تاریخ : پنج شنبه 8 اسفند 1398
بازدید : 309
نویسنده : فــردیـن احـمدی

 نتایج انتخابات در حوزه انتخابیه «میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد» اعلام و حسین رئیسی با 103 هزار و 470 رای از مجموع 228 هزار و 26 رأی صحیح به عنوان نماینده این حوزه انتخاب شد..

به گزارش عصر بشاگرد، نتایج انتخابات در حوزه انتخابیه «میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد» اعلام و حسین رئیسی با 103 هزار و 470 رای از مجموع 228 هزار و 26 رأی صحیح به عنوان نماینده این حوزه انتخاب شد.
انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه 2 اسفند هم‌زمان با اولین انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان پنجم برگزار شد.
 
انتخابات 98 با «ازدحام شعب اخذ رأی» پایان یافت .

 

انتهای پیام//



:: موضوعات مرتبط: آخرین اخبار استان هرمزگان , ,
:: برچسب‌ها: انتخابات , مجلس , شرق هرمزگان , حسین رئیسی , انتخابات 98 ,
**به وب سايت خبری عـصـربشـاگـرد خوش آمدید** هدف از تشکیل این وب سايت بحث وبررسی نسبت به مسائل فرهنگی واجتماعی،اقتصادی،سیاسی (چالش ها و فرصت ها) استان هرمزگان بخصوص گزارشات خبری ،تحلیلی انتقادی و پیشنهادی وارائه راهکار مناسب جهت حل مشکلات شهرستان بشاگرد می باشد. ***********************************

 

تبادل لینک هوشمند


برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان عصر بشاگرد به آدرسasrbashagard93.lxb.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 421
بازدید ماه : 1343
بازدید کل : 124789
تعداد مطالب : 790
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


RSS

Powered By
loxblog.Com